Sofistikera ytan

Har du modellerat upp ett lager pappersmassa kring din stomme och låtit det torka, har du en betydligt stadigare grund att gå vidare med. Förmodligen ser skapelsen eländig, knölig och underlig ut – långt ifrån den idé du hade. Men det är helt i sin ordning. Det här mediet kräver lite tålamod och du ska se att just tålamodet betalar sig. På en torrt papier-machéunderlag kan du lägga på lite svulstigare volymer, den torra massan suger åt sig av vattnet, fukten fördelar sig och torkningen påskyndas. Ojämnheter slätas ut allt mer för varje lager du lägger på och krympningen märks allt mindre.

Finish
Många tycker om den råa, grå pappersytan, men om du vill släta ut och ha en mer sofistikerad yta finns flera metoder: att slipa t.ex, helst med maskin – jobbigt och dammigt men det går!

Rätt typografi ger snyggt mönster

Ett annat sätt är att limma på små papperslappar, lapp på lapp så att du täcker hela skulpturen. Gärna många lager. Använd tapetklister, med en liten inblandning av trälim. Du kan välja nästan vilken papperssort du vill. De glassiga veckotidningssidorna brukar dock suga åt sig vatten dåligt pga trycket och vara mindre lämpliga. Själv har jag använt boksidor (från böcker jag inte gillat) och rivit i småbitar. Det blir bäst om du undviker skurna kanter på bitarna – då blir skarvarna osynliga.

Vit, ”soft” yta av toapapper

Hushålls-/toapapper ger en fantastisk yta. Stryk tapetklister (med lite trälim) på en glasskiva, lägg ett lager papper på, stryk klister ovanpå, nytt lager papper osv. Du får en mjuk fuktig filt av papper som du lyfter stycken av med en palettkniv och lägger på din skulptur. Lägg även här flera lager efterhand som det torkar. Med lite noggrannhet får du en excellent yta!
Det här kan förstås också göras med pappersservetter mm.

”Coating”
Det är ju också så att din papier-maché skulptur tjänar som ypperlig grund för att täcka med andra material: Lufttorkande lera som DAS t.ex. – en skön vit modelleringsmassa som du kan slipa till silkeslen finish, eller den färdiga Papier-mâchén i påse – blanda bara i vatten till en lagom pasta. Hartser/resiner, en hel arsenal med spännande material. Här är det bara att experimentera – fast samtidigt känns det lite som fusk! De här nämnda produkterna finns att beställa hos www.kinn.com.

DAS, lufttorkande lera

Papier-mâché från Kinn.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Papier-machéreceptet:

Redaktören

8 kommentarer till Sofistikera ytan

  1. Redaktören skriver:

    Hej Åke. Roligt att du hittade hit!
    Jo det där med papier-maché är ju ett område som ligger vidöppet för experiment, Jag har väl gjort några erfarenheter – fler finns att göra. Och det är ju ett så tillgängligt ‘konstnärsmaterial’, som bara ligger och väntar. Och inte behöver det bli knöligt och skrovligt heller, även om såna stadier finns med i den kreativa processen.

    Jobbar man i omgångar med materialet – och det är oftast nödvändigt, minskar knöligheten efterhand som ytterligare lager läggs på. Torkkrympningen blir allt mindre. Ju finare man kan mala pappersmassan, desto finare kan man modellera objekten. Men till saken hör också att pappersfibrerna söker varann och vill klumpa ihop sig ändå. I stort sett är tålamodet den bästa förutsättningen, att bygga upp objektet i omgångar, med torkning emellan. I halvtorrt tillstånd får man gärna trycka till ytorna också. Det ger ett hårdare resultat när materialet är helt torrt.
    När papier-machén är torr, går det att slipa till ytorna. Men det är lätt att rugga upp ytan. Med fint slippapper och maskin, brukar det gå betydligt bättre. Men det dammar! Jag hålls helst utomhus med sånt.
    Sen finns då olika sätt att belägga ytan. Papier-machéstommen är ett förträffligt underlag till diverse material. Några nämner jag ovan och ytterligare material, t.ex ”Plasticréte”, ett giftfritt och lättanvänt akrylresin (http://www.inkspots.se/2011/05/sol-varme-och-akryldamm/) som finns på http://www.kinn.com. :)

    Redaktören/Ronny

  2. Åke Palm skriver:

    Hej redaktören!

    Jag har jobbat lite i lera och älskar att forma med mina händer. Har målat olja och har i min ungdom jobbat som dekoratör. I Stockholm hade jag turen att flå arbeta med teater kulliser mm.
    Nu på gamla dar så har jag blivit intresserad av papier-machén? har kollat lite på alla olika salter som finns. När jag hittade dina sidor på hur fin yta man kan få på modeller så blir jag imponerad. Finns det några extra trix som är bra att veta när det gäller at kunna modelera så att ytan blir slät som jag kan se på dina modeller?

  3. Redaktören skriver:

    Ika.
    Tack för beröm! Och så roligt att du får lust att skulptera!
    Både gips och papier-maché har sina för- och nackdelar. Gips är nog snabbare medium, papier-maché långsammare, men har i stället en mängd andra fördelar. Till exempel när man ska ställa ut. Även de större pjäserna blir inte tyngre än att orkar man bära själv.
    Jo, det lutar åt att jag ställer ut uppe i Frövifors (Närke eller Västmanland?) i sommar och eventuellt på Öland under kulturnatten. Så, det kommer antagligen att bli en serie nya figurer gjorda under våren. Hade du råkat bo i Värnamotrakterna skulle du kunna hoppa på en kurs nu i februari.
    Hälsningar från Ronny.

  4. Ika skriver:

    Så underbara skulpturer! Jag blir också sugen på att skulptera. Har provat tidigare i gips men detta känns mera fritt. Har du några utställningar på gång? Det vore kul att se dina skulpturer på riktigt.
    Mvh Ika

  5. Redaktören skriver:

    Det är roligt att det ”kliar i fingrarna” Malin. Det innebär, hoppas jag, att vi nu blir fler som experimenterar med papier-machén? :)
    Mediet har många fördelar och att man kan ”ta ut svängarna” och bygga stort utan att varken föröda plånboken eller ryggen är bara ett par av dem.
    Enda nackdelen är väl egentligen att det är svårt att göra saker för utomhusbruk och att ens ateljé kan bli ganska full efter ett tag.
    Att ”klä” sina figurer med små bitar av boksidor (eller andra tryckta ark) är ett gammalt klassiskt sätt att skapa en intressant yta. Här kan man också leka med att lägga bitarna efter olika system eller mönster och få häftiga effekter!

    Tack för komplimangen!
    Redaktören/Ronny

  6. Malin skriver:

    Oj så glad att jag hittade din blogg! Vill jobba mycket större och lättare, betongen känns lite tungjobbad för mina ideér just nu, så den får nog en ”papperskonkurrent” snart:-) Kliar i fingrarna att få sätta igång att testa detta medium! Väldigt inspirerande beskrivning av dig, och damen med boksidorna är ju bara helt fantastisk!!

    Glada hälsningar Malin!

  7. Redaktören skriver:

    Tack snälla Kristina, för så värmande beröm! Har något i min blogg kunnat inspirera dig, blir jag förstås dubbelt glad!
    ”Redaktören” /Ronny

  8. Kristina Nilsson skriver:

    Så underbara figurer Du gör! Blir verkligen superinspirerad…
    – Tack för alla bra tips och idéer!

    Bästa hälsningar
    Kristina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *