Hårknuten sitter snett!

Blev det rätt nu, månne?

IDAG tog jag fram tigersågen. Hårknuten måste justeras eftersom jag upptäckte att den satt snett på skulten. Inte så mycket, men störande. Tre snabba snitt och klumpen föll av (det mesta är ju papper). Att limma fast den igen gick lika lätt – kanske allt gick för lätt?
Nu bekymrar jag mig för att jag flyttade knuten lite för snabbt, lite för ivrigt och lite för mycket. Tigersågen finns visserligen tillgänglig men det vore ju irriterande om jag måste såga igen – på grund av slarv!

Plasticréte – ett trevligt akrylharts från Kinn.com

FÖR ÖVRIGT har jag nu täckt hela figuren med ett akrylharts: Plasticréte från Kinn. Det här resinet består av ett pulver och en flytande komponent som ska blandas ihop. Lukt- och giftfritt, ljust gråbeige, härdar snabbt! En förträfflig produkt! Till skillnad från andra resiner är plasticréten inte särskilt känsligt beträffande proportionerna. Man kan faktiskt moderera blandningen efter hur man vill ha det: fastare = mer pulver eller lättflytande = mer vätska. Vad som mer tilltalar mig med det här materialet är att det är i total avsaknad av seghet. Det gör att det är lätt att fila och slipa.

Jag var ändå tvehågsen och detta känns som en djärv (eller dum) chansning för att göra ”madam” vattentålig. För att akrylen säkert ska hålla om papier-machén innanför rör på sig borde jag armera hela ytan med glasfiber. Men det ansåg jag skulle öka volymerna för mycket och jag skulle riskera att tappa den kontroll som jag eventuellt har över projektet former. Så jag kör på direkt – och hoppas! Tre-fyra slipade lager räknar jag med. Där jag går igenom skalet när jag snidar detaljerna, får jag väl bygga på med mer resin. Jag har över 7 kg hemma!

Redaktören

Det här inlägget postades i 3-dimensionellt, Papier-maché. Bokmärk permalänken.

5 svar på Hårknuten sitter snett!

  1. Ingrid Bengtsson skriver:

    Hej igen.
    Återkommer med foto och experiment.
    Hälsningar
    Ingrid

  2. Redaktören skriver:

    Ja, men vad är då min ”madam” om inte ett experiment? Och någon skulptör är väl inte jag heller! Men roligt har jag – har inte du?
    Det här med att behandla ytan på olika sätt är att utforska okänt land – du måste underrätta mig om dina upptäckter!
    Vad är det för vattenlöslig färg du använder? Det kan nog vara så att diverse färger häftar och sitter bra en tid. Risken är att de blir skrapkänsliga eller flagar efterhand. Båtlack är nog en ganska robust yttäckare.
    Vad jag märkt med plasticréte är att det inte visar problem med att häfta hårt ”i sig själv”. Du ska kunna lägga lager på lager! Laga, spackla mm.
    Kul att det gick bra med epoxin! Håller det bra också? (jag vill ju se se det du håller på med, Ingrid!! ;)

  3. Ingrid Bengtsson skriver:

    Hej igen.
    Fisken ”Albert” är under experimentstadiet just nu. Eftersom jag inte är någon
    skulptör så tänkte jag få fram lite mer liv med pigment eller färg. Just nu har jag lagt på vattenlöslig färg för att mätta men jag vet inte om det stannar kvar på plasticreten.

    Plasticrete verkar toppen för den är ju lätt att slipa och använda i olika konstistens .
    Jag har penslat denna gången. När jag fått någon slags underfärg tänkte jag toppa med båtlack . Kanske inte fäster ? Möjligen får jag börja från början igen med ett nytt lager plasticrete för jag hade nog lite för bråttom när jag slipade.

    Epoxihartsen blev jättebra på lila och grön stol . Jag väntar nu på mer harts för att
    lägga på ett lager till.
    Hälsningar
    Ingrid

  4. Redaktören skriver:

    Hej Ingrid.
    Tack så mycket! Det gick väldigt lätt att få av knuten och lika lätt att fästa den igen (med Plasticréte). Jovisst, den här akrylhartsen blir ljusare när den blir slipad – en ganska behaglig varmgrå ton. I solljus vitnar det något ytterligare. Vill man kan man ju experimentera med pigment eller metallpulver i blandningarna.
    Hur trivs du med materialet? Är det inte ganska behagligt?
    Jag hittar inte Albert (med plasticréteskikten) någonstans! Har du inte lagt upp en fortsättningsbild?

  5. Ingrid Bengtsson skriver:

    Hej.
    Vad vacker ”madam” har blivit. Mycket arbete för att rätta till hårknuten. Det blir intressant att se hur ytan blir med Plasticrete. Blir ytan ljus vid slipning?
    Berätta gärna vad du använder för sista ytfinish. Eller räcker finslipning på
    slutet.
    Min ”Albert” har nu fått några lager plasticrete men funderar på finishen.
    Hälsningar
    Ingrid

Kommentarer inaktiverade.